l y a m: „Neopovrhujte českou scénou. Je tu plno šikovných lidí, jen se musí hledat.“

Bocianjr Rozhovory

Občas říkáme, že je někdo skrytý talent. U chlapce, který si říká l y a m, to platí ale doslovně. Nenápadná, ale velmi šikovná hudební duše na české scéně, jež má velký potenciál do budoucna, potenciál pozvednout naši produkci o několik levelů výše. Za náš celý tým mu držíme palce do budoucna a rádi ho kdykoliv podpoříme.

Rozhovor s Vojtou měl vycházet po Novém roce, ale slovo prokrastinace má ve Vojtově životě očividně velký význam :-D. Na druhou stranu si vážím toho, že vytvořil takový minisetík čistě z jeho produkce, který si můžete každý z vás poslechnout na konci rozhovoru.

Čau Vojto! Děkuju ti, že sis na mě našel čas a pojďme na rozhovor.

Ahoj, to já děkuji :-).

Jsi takový poklidný, ne přílíš nápadný človíček na české scéně, přitom se v tobě skrývá hromada talentu a zkušeností, že bys mohl rozdávat! Řekni mi, jak dlouho už se na této scéně pohybuješ a vyhovuje ti to? Je něco, co se ti u nás nelíbí a udělal bys to jinak? Myslíš si, že se naše scéna bude v budoucích 5-10 letech posune výš nebo to půjde spíš z kopce?

Na scéně se pohybuji cca 4 roky. Jestli mi vyhovuje, že jsem nenápadný? Určitě ne, ale problém je v tom, že se neumím prodat. 
Co nás může posunout je produkce, kterou u nás parádně tlačí Victor Tellagio. 
Všechno je ale o lidech, kteří chodí na akce. Takže se uvidí jak to bude s další generací.

Nevím jak ostatní, ale já osobně jsem o tobě moc nevěděl do té doby, dokud si se nestal rezidentem nejmodernějšího klubu v Praze – Epicu – a dokud se ke mně nedostala tvá velmi povedená produkce. Kde se píší tvé začátky a kde ses nejčastěji pohyboval? Kolik let se věnuješ produkci a co tě k tomu přimělo? Jak vypadalo navázání spolupráce s Epicem a jaká byla tvá reakce na nabídku rezidentury? Věděl si to dopředu?

Začal jsem skládat hudbu a nikdy jsem si ani nemyslel, že bych někdy začal hrát (neměl jsem takové ambice), ale kluci z Bad Rabbit mě „přinutili“ a za to jim děkuji. Moje úplně první hraní bylo v Říčanech v tehdejším Ballagiu.

Produkci se věnuji něco okolo 6 let. Byl jsem vždycky ten typ kluka, který prosedí celý den u her a jediné co ho zajímá je, jaký level ve wowku má (to mi zůstalo do teď, jen už nehraji tak moc časově náročné hry). Konkrétních věcí, které mě k tomu přinutily, bylo několik písniček. Konkrétně bych uvedl Joe Garston – Promise a nebo Zedd – Spectrum, na které jsem našel předělávky na youtube (to bylo první seznámení s DAW). Potom to bylo období experimentu, kdy se moje výtvory nedaly nazvat hudbou, ale postupně jsem se naučil dělat věci tak, aby to hudbu alespoň vzdáleně připomínalo. Jestli to teď hudbu připomíná nechám asi na každém zvlášť.

Navázání spolupráce s Epicem přišlo úplně náhodou, když mi jednou zavolalo slovenské číslo a tam se ozvalo: „Čauko, tady Dave z Epicu. Rád bych se s tebou sešel a něco probral.“ Samozřejmě to nebylo doslova takhle, ale něco podobného. O týden později jsme se sešli, dohodli se na určitých věcech a dostal jsem první hraní, kde jsem supportoval Juicy M.

Zastavme se u té produkce, jaký DAW používáš a proč sis ho vybral? Máš nějaký vysněný label, kde bys chtěl pravidelně vydávat své tracky? Jak dlouho ti v průměru trvá vytvořit jeden track? Všiml jsem si, že často a rád střídáš styly, pracuješ vždy na tom podle toho, jakou máš náladu, nebo cíleně rozšiřuješ své dovednosti do více směrů?

Začínal jsem jako většina u FL Studia, ale cca 3 roky zpět jsem začal používat Ableton. Líbí se mi víc jaké možnosti v něm jsou, než v kterémkoli jiném DAW a zkrátka se mi líbí nejvíc i vzhledově :D. Ve finále vždycky jde o to, jak je vám DAW příjemné, protože skvělou hudbu udělají někteří i za pomocí kalkulačky. 

Vysněný label asi teď už nemám. Kdysi to byl Protocol, teď to bude asi Heldeep, STMPD a nebo Black Book Records, ale nejde mi tak ani o label, jako spíš o to, abych byl s tou hudbou spokojený já.

Záleží. Někdy udělám track za hodinu a někdy neudělám nic za celý den. Vše záleží na náladě a na tom, jaký styl zrovna dělám. V některých stylech nejsem úplně zběhlý, takže než najdu správné samply a nebo než vyrobím zvuky, které jsou specifické pro ten žánr, tak to chvíli zabere :-).

Přesně jak říkáš… rád dělám všechno a záleží čistě na náladě. Jak jsem již napsal v předchozím odstavci. Spíš mi jde o zlepšení mých schopností a objevování nových věcí. Každý žánr má nějakou specifickou věc, která ho charakterizuje a pro někoho, kdo celý život skládá house, bude těžké udělat DnB nebo Dubstep.  Z toho bych se chtěl dostat a umět udělat cokoliv.

Objevil ses někdy v zahraničí? Pokud ano, tak mi o tom něco málo pověz a pokud ne, kam by ses chtěl stoprocentně někdy podívat?

Bohužel ne, můj vysněný klub, ve kterém bych si rád zahrál je v Londýně a jmenuje se Printworks. Ostatně tam bych se chtěl podívat i jako návštěvník.

Stala se ti nějaká zajímavá příhoda nebo naopak fail za tvou dobu působení na scéně?

Zajímavá příhoda? Na Banda festivalu se se mnou fotila skupinka lidí a když jsem si už myslel, že jsem asi fakt zahrál dobře, tak řekli „Fakt si hrál dobře Manene“. Tak to mě trochu zabolelo u srdíčka.

A fail? Na který si vzpomínám dodnes je asi z minulého léta, kdy jsem dělal na Camp festivalu předskokana Teamworx, kde měl klučina stejnou flashku jako já… no tak jsem si jí vzal a bylo ticho.

Ty, jakožto producent, víš moc dobře, co se skrývá za tím, vytvořit vlastní track, ale co říkáš na dje, kteří si track zaplatí a dělají, že ho vytvořili sami? Co ghost produkce?

Nevadí mi, když někdo používá ghosta, je to byznys. Co mě ale spíš štve je, když se pak ta osoba na instagramu chlubí tím, jak sedí ve studiu a 24/7 pracuje, když jediné co tam dělá je, že si otevře DAW s prázdným projektem, otevře si pár hezky vypadajících pluginů a fotí. Jak jsem ale napsal tak chápu, že je to byznys, takže se to snažím už vůbec neřešit. Kdybych to řešil, tak by mi z toho praskla hlava a ve finále bych se k tomu skládání nedostal ani já sám.

Ghosta bych klidně udělal, ale nikdo se zatím neozval. 

Představ si, že bys měl možnost začít úplně od začátku. Šel bys stejnou cestou nebo bys něco změnil? Jméno, styl, směr tvé cesty,…?

Rozhodně bych nic neměnil :-). Snažím se být od začátku svůj a hrát to, co mě baví. Věřím, že tomu co hraju, časem lidi přijdou na chuť (teď možná dostanu hate za to, že se nesnažím bavit lidi, ale jen sebe, ale je jasné, že musím občas dělat kompromis a v rámci toho co hraju mít i něco, co je vždy funkční..)

Vše by bylo pořád stejné :-). Styl se mi mění pořád. Ostatně si myslím, že je to správné… člověk si musí projít nějakou změnou, aby věděl, že nestagnuje na jednom místě a že se někam posouvá. Tím ale nemyslím to, že budu měnit styl podle toho, co zrovna jede.

Jakou máš vizi do budoucna? Máš v plánu nějaké nové projekty, které bys nám mohl prozradit? Jakým směrem by ses chtěl vydat? Spíš hraní/ produkce nebo obě odvětví hezky pěkně zkombinovat?

Hlavně bych chtěl být šťastný a spokojený s tím, co skládám. Projekty nějaké mám, ale zatím nechci nijak předbíhat. Rád bych, aby se ze mě stal člověk, který bude schopný složit cokoliv, ale to je běh na dlouhou trať a těžko říct, jestli to do konce života stihnu.

Kdo byl/je tvým vzorem? Proč zrovna on/ona?

U nás to byl na začátku Richard Reynolds, kvůli kterému jsem začal skládat Bounce a pak Yanco ze Slovenska. Bavilo mě, co kluci skládají (tím nechci říct, že to co dělají teď mě nebaví. Každý si šel svojí cestou a je hezké sledovat ten vývoj).

Ze zahraničí to je Chris Lake, Mat Zo a Getter. Těch jmen by byla hromada, ale tihle 3 mají můj největší respekt.

Co bys chtěl vzkázat lidem, kteří chodí v této době do klubů? Jaká by byla tvá první rada, kterou bys poradil všem začínajícím producentům?

Všem, kteří chodí do klubů, bych rád vzkázal, aby si pořád nestěžovali, že člověk v prime timu nehraje hardstyle nebo basshouse :-). Taneční hudba není jen to. Aby začli trochu respektovat to, že každý dj má nějaký svůj styl, kterým se snaží prezentovat a to, že každý začínající dj teď hraje bass a je toho přebytek neznamená, že je to nutnost. Když se vám nelíbí, co ten dotyčný hraje, tak si to jméno zapamatujte a příště na něj nechoďte.. pravděpodobně stejně hledá jinou cílovku než jste vy. 

Neopovrhujte českou scénou. Je tu plno šikovných lidí, jen se musí hledat. Pořád jen vidím, jak všichni píšou, že cz scéna je v pr, jak se všichni hejtí, nepomáhají a hrají pořád to samé dokola.., ale když pak oni sami mají řeči na někoho za to, že jim nezahrál to, co chtěli slyšet, tak se to pak nemá kam posouvat. 

Zkrátka být víc open minded. Pokud chci slyšet Hardstyle, tak si najdu speciálně akci orientovanou jen na tenhle žánr a jdu tam. Tak to platí u všech žánrů.

Všem producentům bych jen poradil to, aby se snažili najít nějaký svůj sound a nesnažili se kopírovat někoho jiného. Je to super pro nabrání zkušeností, ale když budete někoho kopírovat, budete vždy až ti druzí.

A rád bych všechny poprosil, aby si šli poslechnout miniset, který jsem poskládal jen ze své produkce speciálně kvůli tomuhle rozhovoru :-).

Díky za přečtení a přeji hezký den, l y a m.

ODKAZY:
FB - fb.com/Musicbylyam/
IG - https://instagram.com/lyamdj
SET - https://soundcloud.com/i-am-lyam/lyam-set-samplercz
NOVÝ TRACK - https://soundcloud.com/i-am-lyam/gradient