David Šmerda z Profi-DJ: „Na první objednávku jsme si museli půjčit od rodičů“

Bocianjr Rozhovory

V mém osobním životě čím dál častěji potkávám otrávené lidi za pokladnou, neochotu na zákaznické podpoře a hlavně se člověka co nejdřív zbavit, ať mám klid. Pak je tu ale Profi-DJ – dobrá nálada, prodej srdíčkem, zapálení pro práci a vřelá pomoc zákazníkům.

Tito kluci dělají svoji práci tak trochu jinak a myslím si, že se to velmi pozitivně odráží na jejich jméně. Můžete se na ně obrátit opravdu s čímkoliv, co se týká hudební, světelné, studiové, zvukové nebo pódiové techniky a nestane se, že by si nevěděli rady.

Ahoj Davide, jsem moc rád, že jsi přijal můj návrh udělat tento rozhovor. Věřím, že to bude pěkné a zajímavé čtení.

Ahoj Mikuláši, díky za tu možnost! Jdeme na to?

Nejprve by mě zajímalo, kdo a kdy přišel s nápadem vytvořit brand “Profi-DJ” a co vás přimělo k tomu ho zrealizovat? Jak probíhala příprava na tento zcela jistě časově i finančně náročný projekt?

Fajn otázka, naštěstí si to pamatuju přesně a rád na to vzpomínám :-D. Žádná dobrá storka nezačíná většinou…“Když jsme byli doma…“. Tahle tak ale začala a přišel jsem s tím já v roce 2007, bylo mi 18 a byl jsem dost zapálený DJ. Prakticky od 14-ti jsem pravidelně hrál a neustále každou chvíli měnil výbavu. Máma na mě tehdy byla dost nakrklá a to dlouhodobě, myslela si, že to jsou vyhozené peníze. DJ techniku jsem nenakupoval tady v ČR, jezdil jsem si pro ni za hranice. Tehdy byl kurz Eura vůči koruně v takové kondici, že koupit něco venku bylo levnější. Prostřídal jsem tak pár setupů s minimální finanční ztrátou při prodeji a napadlo mě otevřít internetový obchod, který by DJ techniku nakupoval v zahraničí a prodával u nás se ziskem.

Za všechno může brácha Michal. Mě sice napadlo otevřít si e-shop, ale neměl jsem o tom ani páru. Bratr tehdy dostudoval vysokou podnikatelku a nápad se mu líbíl. I přesto že z firmy velmi brzy odešel, aby se mohl věnovat své nové práci, pořád mi byl oporou a radil mi, když jsem cokoliv potřeboval. Ještě spolu jsme zkoušeli vymýšlet různé domény, po čase bratra napadlo Profi-DJ. Mně se to popravdě moc nelíbilo, ale vize byla prodávat od začátku pouze profi techniku. Název jsme tedy nechali.

Co dál? V roce 2007 neexistovali firmy, které by ti napsali e-shop. Upřímně, asi existovali, ale byly mimo náš finanční rámec. Michal se tedy rozhodl, že e-shop napíše sám, koupil si knížku a psal, skoro každý den až do noci po tom, co přišel z práce. Trvalo to rok a na výsledek se můžete podívat.

Z dnešního pohledu se to může zdát jako vtip, ale my si mysleli, že tohle je sci-fi. Ten shop neměl backend, jakákoliv změna spočívala v editaci a následném uploadu texťáků na server. Cokoliv měnit byla tehdy noční můra. Ale měli jsme e-shop!

Pamatuju si, že jsme začínali prakticky s nulou na účtu a náš první společný vklad byl 20 000 Kč od každého z nás. První objednávka přišla po několika týdnech a hned na zboží v hodnotě asi 60 000 Kč. Byly to dva playery Pioneer CDJ-1000 MK3 a my na nákup zboží prostě něměli peníze. Museli jsme si tehdy půjčit od rodičů a jakmile po týdnu přišla poštou dobírka, peníze jsme vrátili. Nikdy na to nezapomenu.

Co se týče finanční náročnosti, jistě chápeš, že to bylo velmi laciné. Michal psal kód prakticky zadarmo ve svém volném čase, marketing neexistoval, byly jsem oba doma u rodičů. Nebrali jsme to ani nijak vážně.

Co bylo vaší vizí? Byl to prodej dj techniky, organizování různých kurzů, přednášek workshopů, a podobně, jako to děláte momentálně nebo úplně něco jiného?

Ze startu, jak jsem se už zmínil výše, jsme chtěli prodávat pouze profesionální DJ techniku. O kurzech, prodejnách nebo dalších aktivitách se nám v roce 2008, kdy jsme e-shop spustili, ani nezdálo.

To samé platilo o službách, jako poradenství, nastavování techniky přes vzdálenou plochu. Nic takového neexistovalo. Slovo workshop jsem tehdy asi ani neznal :-D.

Tady bych jen zmínil, že než jsme e-shop dopsali, kurz Eura se tak změnil, že přestalo být výhodné nakupovat DJ výbavu v zahraničí. A co teď? Brácha strávil rok psaním e-shopu a neměli jsme do něj žádné zboží. Oslovili jsme tehdy první české firmy, které nám později byly ochotné velkoobchodně dodávat techniku a zkusili jsme to nimi. Tak to vše začalo.

Vždy jsem byl zvědavý, jak je to s novinkami na trhu. Co musíte udělat pro to, aby vám přišla informace, například od Pioneeru, že vyjde nový controller? Máte stanovené od firmy samotné, kdy můžete lehce “vyspoilovat”, co se chystá, nebo to záleží čistě na vás? V jakém předstihu tyto informace máte?

Haha, super otázka! 🙂 Pro to, aby přišla informace, musíme často dělat vše možné. Celý tenhle obchod je o vztazích mezi lidmi i o důvěře. Některé firmy nám avizují dopředu, co příjde vč. detailních informací, u jiných do poslední chvíle ani netušíme, ať už máme kontakty jaké chceme. Liší se značka od značky. Pioneer DJ je někde uprostřed.

To samé platí o předstihu, ve kterém nám novinky avizují. Některé značky 3 dny předem, o některých víme i týdny nebo měsíce.

Spoilování je samozřejmě zakázáno, ikdyž nám přijde, že to někteří výrobci dělají tak, aby okolo novinky kolovaly rumory. Ale to, že Pioneer DJ chystá nové playery a že se budou nějak jmenovat mi nepříjde jako spoil. Fotky nebo specifikace bychom sami před zveřejněním nikdy neukázali.

Další téma, ve kterém bych rád zmoudřel, je distribuce. Podle čeho se rozhodujete, co právě objednat, kolik toho objednat, jaké barvy,…? Když ještě zmíním ty novinky na trhu, jak probíhají objednávky nových produktů? Máte nějakou záruku, pokud by se nějaká novinka zatraceně nevydařila a vůbec se neprodávala?

Distribuce je firma ve firmě. Na něco máme tabulky, na něco software, ale často používáme svůj cit. Naštěstí už nežijeme v době, kdy nám výrobci nutí obrovský počet kusů a my buď vezeme, nebo jsme bez zboží. To ne! Novinky máme moc rádi a denně je přidáváme na web. Pokud pak pro DJe poskytují nějakou přidanou hodnotu, mohli by se hodit nebo jsou přinejmenším zajímavé, bereme je na sklad.

Objednávky nových produktů probíhají jako objednávky jakéhokoliv jiného zboží. Výrobci nerozlišují, zda je to novinka nebo zaběhlý kus. Objednáš, dostaneš (někdy teda mnohem méně, než objednáš). Ale to se časem srovná, jakmile se trh novinkou saturuje.

Co se týče otázky na záruku, chápu to jako zpětné vykoupení, pokud by se produkt neprodával. Nic takového v naší branži neexistuje. Alespoň u značek, které prodáváme.

Za celou dobu vašeho působení – stal se vám nějaký zásadní fail nebo nastal velice nepříjemný problém?

Jasně, jsme firma s každodenními tlaky od zákazníků i dodavatelů. Vyloženě velice nepříjemný problém ne, ale jednou za těch 12 let jsem si řekl: „Kámo, tak tohle opravdu nezvládneš!“.

Bylo to shodou okolností vloni před otevřením nové pražské prodejny. O tom, že se přestěhujeme z Finské na Vršovickou jsme věděli od přelomu ledna/února. Stanovili jsme si termín otevření na první červnové pondělí (přesně rok po Finské). Než se ale vyřešily všechny potřebné papíry a mohlo se začít na prodejně pracovat, měl jsem naplánovanou delší dovolenou, cca 3-4 týdny. Od března do dubna. Bohužel jsem byl mimo Evropu, bylo to dohodnuté 3/4 roku dopředu a já musel, popravdě i chtěl jet.

Po návratu jsem měl přesně 8 týdnů do otevíračky a prostor na Vršovické vypadal jako polorozestavěná černá díra. Chyběla elektřina, příčky, podlahy, malba, světla, regály, prostě úplně vše.

V tu dobu už jsem měl se zařižováním prodejny zkušenosti 1x z Brna a 1x z Prahy. Věděl jsem, co je potřeba a kolik to asi zabere. Pustil jsme se ihned do práce, ale situaci velmi komplikovali dělnící a řemeslníci, kteří prostě snad v celé Praze neměli čas. Zkloubit práce tak, aby se na místě nepozabíjeli a přitom prodejna rostla byl mission imposible.

Vzpomínám, že jsme si sedl ven na obrubník, dal hlavu mezi kolena a řekl si, že to nikdy nezvládnu. Že je nereálné za 8 týdnů zařídit to, co jsme chtěli v takovém rozsahu, v jakém jsme to chtěli.

Co se dělo dál je na další článek, 3.6. jsme prodejnu otevřeli přesně tak, jak jsme si naplánovali i představovali.

Nejčastěji odkazujete své zákazníky na vaší telefonickou podporu, můžeš zde zmínit 3 nejčastější důvody, kvůli kterým vám zákazníci volají? Setkáváte se s podvodníky?

Tohle má svůj důvod. Skoro 10 let jsme byli zavření doma, ve sklepech nebo v kanclech mimo dosah lidí a až po otevření první prodejny jsme si uvědomili, jak moc důležitý je osobní kontakt s lidmi. Částečně to totiž funguje i po telefonu.

Psát a vysvětlovat nastavení zařízení nebo radit s výběrem po e-mailu trvá dlouho a ve výsledku si to vyžádá daleko víc času, než zvednout telefon a zeptat se: „Dobrý den, tady Profi-DJ, jaký máte problém s vaší technikou?“

Nejčastější dotazy na telefonu musí být všem jasné. Lidé se ptají na cokoliv ohledně jejich objednávek (doba dodání, editace zboží, editace údajů nebo změna přepravce), rádi se ptají také na slevy a v neposlední řadě je hodně vysoko i prosba o radu a pár slov z vlastních zkušeností k danému zařízení.

Jestli se setkáváme s podvodníky na lince až tak nevím, ale několik osvědčených technik, které na nás lidé často zkouší třeba v e-mailech známe, poznáme a úspěšně je řešíme.

Plánujete do budoucna nějaké nové projekty/nápady/inovace, o které by ses s našimi čtenáři mohl podělit?

Určitě plánujeme. Přímo kolem sebe mám kluky, kteří mají chuť to spolu se mnou hnát dopředu a toho si moc vážím. Mně osobně velmi baví technologie a marketing. Nemůžu prozradit nic konkrétního, ale už teď pracujeme na něčem, co se týká naší webové prezentace a zároveň vyvíjíme interní nástroj, který nám pomáhá s velkými daty uvnitř firmy.

Jakých 5 produktů očekáváš v roce 2020? Co si myslíš o nýnější válce mezi Pioneerem a Denonem? Stejné jako Apple X Samsung, to znamená nevyřešitelné a záleží na člověku, nebo bys k tomu něco řekl?

Tuhle otázku jsem nechtěl dostat, ale tušil jsem to! 😀 V roce 2020 jendoznačně očekávám nový vlajkový setup Pioneer DJ, spoustu nového různého příslušenství. Také nástup streamovacích služeb i změny v distribuci softwaru. Myslím, že budoucnost je měsíční fee a lifetime licence budou na ústupu. Zdá se mi, že trh se sluchátky slábne a proto bych si přál víc nových modelů od nejrůznějších značek.

Pioneer DJ vs. Denon DJ, můžu být upřímný? Žádná válka neexistuje. Denon terpve před několika týdny představil něco, co se vzdáleně blíží nějakému ekosystému. Výrobce nechce, aby si DJ koupil Prime 4 a byl spokojený, chce chytit mladého kluka, který nemá na drahou techniku, koupí si DDJ-400 a jakmile jej přeroste, koupí 800ku, 1000ku, první playery a tak to pokračuje. Chce, aby si zvykl na workflow, na přibalený software.

Za mě funguje ekosystém Pioneer DJ skvěle a je výhodné s ním začínat. Rekordbox je aktuálně dle mého názoru nejlepší DJský software po straně funkcí, možností i updatů a všechen ten hardware je postavený okolo něj, stačí otevřít oči.

Denon DJ není vůbec špatná značka, třeba Prime 4 je famózní. Dokud ale Denon DJ nenabídne podobný ekosystém jako Pioneer, aby si zákazníky udržel a v každé jejich etapě DJingu mohl nabídnout nějaké zařízení, Pioneer DJ povede. Slogan Denonu DJ „Change your rider“ prostě nevyšel.

Situace ale není neřešitelná a není ani nepřehledná. Každý si vybere to, co mu vyhovuje. Koneckonců není duležitý z čeho DJ hraje, dokonce ani co a jak, ale jestli to jeho publikum baví. Tak se podle mě pozná dobrý DJ.

Již tradiční otázka na konec rozhovoru – co byste vzkázali svým zákazníkům, kteří u vás nakupují a chodí do vašich prodejen?

Děkujeme, že chodíte, každého z vás vidíme rádi a víme, že jste se jen tak u nás nezjevili a věříte nám. Pokud můžeme kdykoliv jen maličko pomoct s čímkoli ohledně DJ techniky, uděláme to.

ODKAZY:
WEB - www.profi-dj.cz
FB - www.facebook.com/profidj.cz
IG - www.instagram.com/profidj